Diskoid Egzama (Numuler Egzama)

Diskoid egzama sık rastlanılan bir egzamadır. Herhangi bir yaşta görülebilir, erkek ve kadınlari eşit olarak etkiler.

Diskoid egzamanın nedenleri nelerdir?

Diskoid egzamanın nedeni belli degildir. Kuru ve yaş tipi vardir. Olguların çogunda ailesel bir özellik yoktur, gıda allerjisi nedeni ile olmaz. Bazen ikincil olarak bakterilerle enfekte olmasına ragmen, diger insanlara bulaşmaz.

• Sinek ısırığı veya yanık gibi küçük travmalar hastalığı başlatabilir.
• Bazı çocuklarda atopik egzamanın bir bulgusu olarak görülebilir.
• Otoegzematizasyon reaksiyonları diskoid egzama gibi görülebilir.
• Varislerin üzerindeki deride görülürse varikoz egzama olarak adlandirilir.
• Kuru deri kış aylarında kuru, kaşıntısız yuvarlak alanlara neden olabilir.
• Islak tipi kabuklu veya su kabarcıklı alanlar şeklinde görülür.

Hastaligin görüntüsü nasildir?
Diskoid egzema vücudun herhangi bir yerini tutmakla birlikte, genellikle alt bacakta görülür. Bir veya birkaç alanda görülen hastalik haftalar ve aylarca kalabilir.

Hastalikli alan yuvarlak veya oval oldugundan diskoid ve numuler egzema adini almiştir. Birkaç santimetre genişliginde olabildigi gibi, birkaç milimetre kadar küçükte olabilir.

Tutulan alanlar pembe, kirmizi veya kahverengidir ve sinirlari belirgindir. Üzeri kuru, catlak veya kabariktir, su kabarcikli veya kabukludur. Diskoid egzama çok kaşıntılıdır veya hiç kaşıntı yoktur.

Döküntünün etrafindaki doku genellikle normaldir, fakat kuru olabilir. Döküntü hiçbir belirti birakmadan geriler. Fakat koyu tenli kişilerde birkaç ay iz kalabilir. Bu leke deriden açık veya koyu renkte olabilir.

Hastalikta belli araştirmalari yapmak gerekli midir?
Bir çok hastada diskoid egzama çok karakteristik görüntüye sahip olması nedeniyle araştırma yapmaya gerek yoktur. Bakteri kültürü ikincil olarak döküntüye eklenen bakterileri saptamak amaciyla yapilabilir. Bazen mantar hastaligi ile karişmasi nedeniyle mantar incelemesi yapilmasi gerekebilir.

Bazen temas allerjisi olup olmadığını saptamak için allerjik yama testi yapılabilir fakat olgularin çogunda spesifik allerji yoktur.

Tedavi nasil yapilir?
Deriyi travmalardan koruyun. Hastalik derideki küçük travmalar sonrasinda alevlenebildigi için deriyi travmalardan korumak gereklidir. Eger ellerde de belirti var ise, tahriş edici deterjan, çözücü, diger kimyasal ve aşiri su temasindan kaçinmak için eldiven kullanılmalıdır.

Nemlendiriciler
Banyo yaglari nemlendirici sabun ve kremler kullanilabilir. Kaşinti, pullanma ve kurulugu gidermek amaciyla nemlendiriciler olabildigince sik uygulanmalıdır. Nemlendiriciler hasta olmayan deri alanlarina da kurulugu azaltmak için sürülmelidir.

Kortizonlu krem veya pomadlar
Yerel uygulanan kortizonlu pomad veya kremler egzemayi ve lokal tahrişi ortadan kaldirir. Kortizonlu kremler günde bir veya iki kez uygulanmali. Daha sonra gerekirse yan etkileri düşük hidrokortizon içeren kremler veya pomadlar kullanilabilir.

Agizdan alınan neya deriye sürülen antibiyotikler
Antibiyotiklerin kullanimi hastalikli alan sizintili, nemli ve kuru ise önemlidir. Bazen numular egzama agızdan alınan antibiyotiklerle tamamıyla ortadan kalkar.

Antihistaminik tabletler
Antihistaminik tabletler özellikle geceleyin kaşintiyi gidermekte etkilidir. Fakat egzamayı iyileştirmez. Yeni uyku vermeyen antihistaminiklerin çikmasi ile ilaçlar daha rahat kullanilabilir hale gelmiştir.

Fototerapi
Haftada birkaç kez uygulanan ultraviyole işigi tedaviye yardimci olabilir. Egzemayi kontrol altina almak birkaç ay alabilir, fakat şiddetli olgularda faydalıdır.

Kortizonlu tabletler veya igneler
Bu ilaçlar ancak çok şiddetli olgularda uygulanmalıdır. Kullanıldıklarında birkaç hafta kullanılmalı ve sonra krem veya pomad tedavisine geçilmelidir.

Hastalik tedavinin sonlanmasi ile tekrarlayabilse de genellikle yukaridaki tedavilerle kontrol altina alinabilir. Bu arada cilt nemli tutulmali ve travmalardan korunmalidir. Bu egzema ergeç tamamıyla iyileşecektir.